Forum: Åpent forum

Enda en sponsor på plass!

Jeg har siden i sommer hatt et sponsorprosjekt. Hvor jeg har prøvd å skaffe meg private sponsorer. Mange har vært possitive, men har desverre fått litt for få tilbakemeldinger.

På fredag skrev jeg under på en kjempe flott sponsor avtale med LETTI AS/v Roger Bach. Dette er hovedsponsren min i prosjektet, og dette hjelper meg godt på vei.

Tusen takk til LETTI AS!

Frem mot sesongen 2010

Det har blitt mye bra trening i vinter og jeg har sluppet unna sykdom så langt. Etter mye styrketrening, intervaller på sykkel og flotte skiturer de to siste månedene, har jeg akkurat vært på Mallorca en uke hvor jeg fikk lagt et bra grunnlag mot sesongen.

Trenings samlingen på Mallorca var den første av mine to samlinger med laget. Denne første samlingen var kun en uke, men jeg fikk utnyttet den bra.

Det meste av all treningen på Mallorca var rolige langtur på 4-6 timer, men også et par harde dager. Allerde andre dagen hadde vi 5,5timers langtur med 2×20min lagtempo, 3xspurtopptrekk og bakkedrag. Dette var en hard dag, men jeg klarte å kjøre bra sammen med laget både på tempointervallene og spurtopptrekkene. Vi hadde også en dag hvor vi kjørte 6,5timer med mye fjell, så det ble også ganske hardt.
Jeg fikk syklet 35timer på den uka, noe jeg var meget godt fornøyd med.
Laget ser så langt ut til å fungere bra sammen, både på sossialt og praktisk.

Den andre samlingen på Mallorca sammen med laget er på 16 dager, fra 20.Mars til 6. April. Det er noe jeg ser frem til. Men først og fremst har jeg 3 uker hjemme hvor det blir mye hard trening, mye intervaller og styrke. Det blir også endel ski, nå som det er såpass mye snø.
Etter den andre samlingen skal laget en langhelg til Belgia, for å kjøre ritt hvor vi får bra gjennomkjøring før NC åpninga helga etter, som er i Bergen.

Jeg er langt unna form, men følte meg veldig sterk under treningen på Mallorca, noe som ser possitvt ut. Det er enda 2måneder til sesongen er i gang for fullt her hjemme, så det gjelder å få til mye bra trening tiden fremover.

Sykler for "IF FRØY" neste år.

Etter dette året har jeg lært veldig mye av miljøet i norgescup ritt. Jeg er meget fornøyd med sessongen, og ser frem til en enda bedre sessong 2010.
Desverre har det vært for mye tull med Ullensaker, dårlig hjelp og støtte under ritt. Derfor har jeg valgt å bytte lag f.o.m 2010, IF FRØY, en klubb som virkelig satser.

I midten av november var jeg med de 7 andre elite syklistene i klubben på treningssamling på Hamar. Her fikk vi unna gjort 3 flotte trenings økter på ski, samtidig ble vi veldig godt kjent med hverandre. Dette er en klubb som har base i Oslo. Klubben er utstyrt med et kjempe bra støtteapparat, som er iverig til å hjelpe oss med satsingen.

Nå har jeg juleferie, og holder trening godt vedlike!
Etter jul blir det en del treningsleire på mallorca.
1uke 13. – 20.februar.
2uker. 22.mars-6.april.
12dager etter påske.
Med dette regner jeg å få et bra grunnlag mot sessongen.

Bra med trening i høst!

Jeg har fått trent veldig bra på skolen i høst og har lært mye nyttig treningslære:)
Knut Anders er en kjempe god trener og jeg trives kjempe godt på folkehøyskole..
De 6 første ukene på skolen har det blitt mye grunntrening i form av styrke, styrketråkk og langturer.. Ut resten
av oktober blir det veldig mye alternativ trening og en del hvile, for å få bra overskudd til mye trening i november.

Linja på skolen er veldig godt tilrettelagt for en som virkelig satser på sykkel.. Her blir det tid til å kunne trene mye, og få mye søvn og hvile. Det er veldig bra miljø for en som virkelig vil satse, også å få et friår i form av folkehøyskole.

Bra respons av sponsorer!

Responsen på sponsorer har vært bra og jeg har allerde fått en god avtale med Lyngrillen!!
Dette setter jeg stor pris på og dette hjelper meg videre i satsingen. Håper også på å få til flere sponsorer etter vært.

Tusen takk til Lyngrillen for god støtte!!

3.Plass i tur-rittet Åseral-Rundt!!!

Endelig klaffet alt og jeg ble nr3 i et av sørlandets hardeste tur-ritt.

Etter 2mil var det en meget god stigning på nesten 4km. Her satt jeg godt med langt fremme i feltet, men prøvde å spare så mye krefter som mulig, siden det var såpass tidlig.
Det var i denne bakken de 2 elite syklistene, Jahn Fredrik Grue (Sparebanken Vest) og Kristert Hagen (Nesset Eliter) kom seg av gårde.
I bunnen etter den lange stigningen ble vi samlet et felt på ca10 mann og kjørte effektivt. Etter ca 65km kjørte vi igjen de 2 som hadde gått i brudd.

Men de 2 elite syklistene kom seg av gårde i det neste tøffe partiet og det bruddet holdt inn. Her ble også hovedfeltet mindre.

Ca 2km før mål rykket Christian Frivold fra grimstad og jeg ble med. Vi klarte å holde resten av feltet bak oss, og jeg tråkket til å slo Christian, noe som holdt til 3.Plass!!

Vi kom inn på tiden 2.19.30, 1min bak de 2 i brudd.

Sykkelreperatør å annbefale!!

Når man sykler såpass mye som mange gjør, er det alltid behov for justering av gir, stramming av wire osv. Da er det utrolig viktig å finne seg en som kan skru i sykler, dersom en selv ikke kan det.

En jeg kan annbefale er Roger på BJØRNS-SPORT OG FRITID på Volum senteret i Sannidal.
Han er sinnsykt nøye og veldig flink reperatør. Etter å hatt sykkelen på reperasjon er det akkurat som å få en helt ny sykkel igjen. Jeg har hatt syklene mine til reperasjon det siste året og har vært utrolig fornøyd med det.
Roger kan skru i Shimano, Campagnolo og S-ram, de 3 store konkurentene på markede, noe som er bra i og med at disse utstyrsgruppene er alle forskjellige!

Roger har også veldig god greie på sykler og utstyr, så han er absolutt en jeg kan annbefale når det gjelder og handle seg sykkel og utstyr. Han satser på stort utvalg av sykler i butikken, kjente merker som Merida og Trek er helt i toppklassen og er utstilt i butikken!

Full satsing på sykkel høsten 2009.

Den 22. august 2009 flytter jeg til Molde for å gå på folkehøyskole å sateser fullt på syklinga.
Jeg var heldig å fikk en av de 3 ledige plassene som var igjen på skolen og skal gå på en idrettslinje hvor vi er 12-14 stk på min alder som sattser fullt på sporten. Læreren/treneren jeg skal ha er Knut Anders Fostervold, som er en utrolig god sykklist med mange gode rsultater, blandt annet har han en norges rekord på tempo. Jeg gleder meg utrolig mye til å komme sammen med noen andre som også sattser som meg. Det blir utrolig viktig for meg å få en trener som kan følge meg under treningene, og ikke minst noe å pushe seg sammen med.

Det krever veldig mye til en slik satsing ikke minst av utstyr,reservedeler 0sv. Jeg har vært så heldig og har ordnet meg med en god sponsor-avtale med PT-SPORT BROKELANDSHEIA. noe som jeg setter utrolig stor pris på.
Jeg håper på å etterhvert komme i konntakt med flere bedrifter som er villig til å sponse noen kroner. Denne idretten er veldig dyr.

Treninga i ferien har gått utrolig bra og jeg ser frem til rittet Gjerstad rundt søndag 2. august, hvor jeg håper på å gjøre det godt på hjemmebane. Helgen den 13-16. august reiser jeg til Tønsberg og kjører et 4-dagers ritt, som består av bakketempo, 2 fellesstarter og en tempo.

Jeg vil også benytte annledningen til å si hvor utrolig morro det er å se hvor mange iverige sykklister vi er blitt i Gjerstad. På treningsturene de siste månedene har vi hvert helt opp til 15stykker og det er utrolig morro å se. Jeg ser fortsatt mange sykklister langs veiene i Gjerstad som ikke er med på fellesturene våre, og håper på å se dere også på fellestreningene som er mandag kl17.00 og onsdag kl18.00.

SPONSOR:

Norgescup med stor fremgang.

I helgen var jeg i Fredrikstad/Halden og kjørte Norgescupen Østfold 3-dagers.
Fredag var det 10km tempo, lørdag var det gateritt i Fredrikstad og søndag var det 160km fellesstart, med start og mål ved Fredriksten festning.

Fredagen kom jeg meg gjennom tempoløypa, var veldig lite pigg i kroppen og fikk ikke til en god tempo. Dette var dumt fordi jeg noen dager i forveien hadde testet meg på samme distansen og lå meget godt an, men på en tempo skal jo kroppen fungere 100%, og jeg var nok en del stresset etter den lange reisen med bil.

Lørdagens gateritt sytet jeg litt med å stille opp i. Å kjøre sammen med 140 andre i krappe svinger og smale gater, er jeg dårlig trent med.
Jeg gjorde mitt beste, men klarte ikke komme meg frem i feltet. Dermed ble jeg liggende og slite på halen, frem til jeg ble kjørt av. Deretter kjørte jeg det jeg kunne, og fikk dermed kjørte ganske mange runder (1300m) før jeg ble tatt ut av rittet. Dette lærer jeg etter hvert.

Søndagens fellesstart hadde jeg sett frem til, og dette er noe jeg vet jeg kan få til.
Løypa som skulle kjøres var først en runde på 126km, og deretter en sløyfe på 40km.
Jeg satset alt for å komme meg frem og finne en god posisjon i feltet. Dette gikk strålende og jeg fulgte greit med i feltet frem til passering ved Fredriksten etter den lange sløyfa. Jeg mistet dessverre tak på feltet da vi var på vei uti den korte runden.
Jeg kjørte det jeg kunne for å prøve å ta dem igjen, men det ble umulig. Jeg fortsatte likevel å kjøre, og kjørte dermed inn mange som hadde falt av det store feltet. Vi ble en gruppe mot slutten, og da jeg syntes vi kjørte for sent, la jeg meg i front og kjørte fra gruppen alene de siste kilometerne til mål, på tiden 3.43.19, som tilsvarer en snittfart på 40,5km/t.

Jeg kom kun 2.5 minutt bak vinneren Åsmund Sivertsen fra KCK, noe som jeg selv er meget godt fornøyd med. Jeg holdt følge med teten i 126km, og dette er stor fremgang. Jeg ble nr 72 av totalt ca 140startende på dagens etappe. Jeg fikk dessverre ikke sammenlagt plassering, grunnet ikke fullførelse av gateritt.

Ny sykkel!

DSCN3248

Endelig fikk jeg ordnet meg med en temposykkel. Dette hadde jeg sett frem til lenge. Det er ikke alltid like gøy å konkurere tempo når en ikke har temposykkel, og alle andre har det. Sykkelen er en Scott plasma 10, med pro carbon platehjul bak. Dette er den samme sykkelen som resten av gutta i Ullesaker ck sykkler på. Nå er det hvertfall ikke sykkelen det står på i kampen om sekundene.

For de som lurer på hva en temposykkel er, så er det en sykkel man konkurerer tempo med. Her kjører man alene over 10, 20, 30 +++km, også som lag. Når man kjører alene er det kampen mot klokka og man jobber alene, ingen å hvile bak.
Forskjellen på en temposykkel i forhold til en vanlig racer, er at rammen er mye mere aerodynamisk og bryter mot vinden. Bak sitter det ett platehjul som er med på å minske luftmotstanden, og er laget av carbon, som også gjør plata meget stiv og effektiv.
Den aller største forskjellen med temposykkel er at man har hendene samlet foran på styret til et smalt grep, hvor man også har gir og bremser.

I dag 16.mai var det klart for mitt første ritt på den nye sykkelen, 10km. Løypa var kuppert og det var motvind etter vending. Tiden ble ikke altfor god (14.50) men tross den første turen på den nye sykkelen er jeg fornøyd. Sykkeln må jo tilvendes og innkjøres, men tiden var 35sek bedre enn samme sted i september 2008.

Til helgen skal jeg kjøre rittet Østfold 3-dagers, 10km tempo på fredag, gateritt lørdag og fellesstart søndag. Dette ser jeg frem til :)

Denne sporten er veldig dyr, så jeg jobber med å skaffe noen lokale sponsorer. Håper dette går i orden etter hvert.

DSCN3249

Knalltøft møte med norgescuppen

NC grenland 2009

Lørdagens etappe var en kupert løype på 8.1km som skulle sykles hele 19 ganger.
I det store elite feltet som bestod av 175 mann, var det kamp om de beste plassene i feltet helt fra start(langt fremme). Jeg rakk ikke stille opp før nesten alle var på plass. Da starten gikk ble jeg allerede liggende på halen de første meterne ut i rittet (noe som er ekstremt tungt), jeg gjorde alt jeg kunne for å komme meg godt inn i hovedfeltet, men allerede etter ca 1km begynte feltet å sprekke opp, og det var umulig å få kontakt med hovedfeltet.
Jeg var ikke den eneste som hadde falt av, så vi var en gjeng som ble kjørende sammen en runde.
Jeg fikk kjørt noen runder før jeg ble tatt ut av rittet (3min bak).
Dette er en kamp om de beste plassene i feltet og krever enormt stor erfaring.

Søndag: I dag kom jeg meg heldigvis litt lengre frem i det store feltet og fulgte hovedfeltet opp de første verste bakkene og følte at dette kom til å gå greit.
Så kom de verste utforkjøringene og da begynte folk å velte rett foran megs.Jeg kom meg ut av veltet og kjørte som en gris for å få kontakt med hovedfeltet. Jeg ble igjen liggende på halen og folk foran meg begynte å slippe opp fra hovedfeltet. Det ble vanskelig i dag også. Vi var en gjeng som ble kjørende sammen en stund, ellers kjørte jeg alene helt til jeg ble tatt ut av rittet. Jeg fikk kjørt mye lengre i dag en det jeg gjorde lørdag, så er meget fornøyd med det.

I denne sammenhengen ser jeg at jeg ikke er det dårligste. Mange ryttere falt av og måtte gi seg før meg.

På lang sikt tror jeg dette kommer til å gå seg til etter hvert. Det krever enorm stor rutine og erfaring.
Målet mitt denne helga var å henge med så lenge jeg kunne og erfare mye med å sitte i så stort felt.
Tatt med alt dette i betraktning er jeg meget fornøyd med helgen og min egen innsats.

NC grenland 2009.JPG 2

Sesongen 2009 godt i gang

Skrevet av Dag Skorstøl men lagt inn av administrator:

Jeg er kommet godt i gang med sesongen, og har allerede fått kjørt gode 200 mil og har fått mange timer på setet.

Sesongen 2009 skal jeg kjøre for en en ny klubb, Ullensaker ck. Dett er er noe jeg har sett frem til lenge og gleder meg masse.
Gjennom vinteren har jeg fått trenings program fra min kontaktperson i klubben, og har dermed fått trent rimlig bra.

Etter fjorårets meget gode sesong, har jeg tatt steget videre fra å kjøre blant de beste her i lokale ritt, til å prøve meg sammen med de beste i Norge.
Dette er ett stort steg, men jeg må jo prøve – meg først som sist.

Dette året kommer jeg til å bruke på å kjøre endel Norges cupp ritt og ta med meg masse erfaring og bli kjennt med denne type ritt.
Sesongens første ritt er Norgescup-åpningen i Grenland, med Grenland grand prix( 24-26. april), med fellesstart lørdag og søndag.
Jeg har ingen forventninger til hvordan dette kommer til å gå, tar det som det kommer. Så får ressultatene komme når de kommer.

Annonse